Avaleht / Spordiblogid / Käisin vereanalüüse andmas

Käisin vereanalüüse andmas

Peale viimast postitust, võtsin ma Kaja nõul lahti kanta.fi lehe ning vaatasin sealt, mis see minu vene rahvusest doktor oli mulle sinna kirja pannud. Tuli välja, et ma sain anda hunniku vereanalüüse. Reede hommikul suundusingi siis laboratooriumi poole ning andsin kaheksa topsi verd. Tädi veel rääkis mulle veeni otsides, et tavaliselt on inimestel veenid täpselt käe keskel, aga mul hoiavad sisekülgedele ja on peidus, kättesaamiseks peab soont meelitama ja tunnetama, et esimese korraga kohe pihta saada, sest muidu peidavad need end veel rohkem ära ja enam kätte ei saa. Jap, tean seda, Elinat oodates torkis üks verevõtja mu mõlemad käed mitu korda ära ning lõpuks sai kuskil käelaba peal mingi soone kätte. Noh, see selleks- õnneks viimased korrad olen esimese sutsakaga pääsenud.
Kui ma tädilt küsisin, et millal need vastused jõuavad, vastas ta, et B-vitamiiniga läheb vast kolmapäevani, aga ülejäänud peaks esmaspäeval valmis olema, et võtku ma siis arstiga ise ühendust.

Esmaspäeva hommikul helistaski mulle toosama vene onu. Ütles, et vastused käes. Luges mulle seal hunniku asju ette, mis kõik okeid ja hakkas siis küsima:

  • kas ma olen vegan või taimetoitlane?
  • kas mul on söömishäireid?
  • kas mul on olnud kõrvetisi?
  • kas mul on seedimisega probleeme?
  • kas mul on mingeid kõhuhädasid?

Vastasin kõigile ei. Siis ütles ta mulle, et minu B12 vitamiini näit on liiga madal ja meil on vaja välja selgitada, miks see nii madal on. Eriti, kuna mul puudus nö loogiline seletus, miks see madal võiks olla ning keha millegagi sellest märku ei anna.

B12-vitamiin ehk kobalamiin:  B12 -vitamiin mõjutab meie elukvaliteeti alates imikueast kuni vanaduseni. See vitamiin aitab tagada närvide ja vererakkude tööd ning toota kõikides rakkudes geneetilist materjali DNAd.

B12-vitamiin imendub kehas kahes järgus. Esiteks eraldab maohape B12-vitamiini proteiinidest, millega see on toitudes seotud. Pärast seda ühineb B12 maos toodetava proteiiniga ning imendub organismis. Osal inimestest aga viimane mehhanism ei toimi, sest magu ei suuda toota B12- vitamiini sidumiseks vajalikke aineid ning seetõttu on toidust ja ka toidulisanditest selle vitamiini omastamine raskendatud.

Puudus nõuab ravi
Ennekõike põhjustab B12-vitamiini puudus väsimust, nõrkust, kõhu kinnisust, isu- ja kaalukaotust ning kehvveresust ehk megaloblastilist aneemiat. Võib ka esineda häireid närvide töös, näiteks jalgade ja käte tuimust ning surinat. Lisaks võib B12-vitamiini puudus avalduda tasakaaluhäirete, depressiooni, segadustunde, dementsuse ja mälu halvenemisena ning muuta valulikuks keele või kogu suu. Selle vitamiini puudus võib kahjustada närvisüsteemi ka siis, kui aneemia pole veel välja arenenud. Seetõttu tuleb B12- puudust esimesel võimalusel ravida.

Imikutel kaasnevad B12-vitamiini puudusega kasvupeetus, liikumisraskused, mahajäämus arengus ja megaloblastiline aneemia. Foolhappe kõrge tase organismis võib aidata küll parandada B12-vaeguse põhilist tundemärki megaloblastilist aneemiat, aga see ei kõrvalda selle vitamiini defitsiidi mõju närvisüsteemile.

Enamik inimesi saab igapäevase vajaliku B12-vitamiini kätte oma igapäevasest toidust. Siiski võib kuni 15%-l inimestest olla kõnealuse vitamiini vaegus – selle all võivad kannatada:
• vanemad inimesed, kelle maos pole piisavalt maohapet, et omastada B12-vitamiini toidust. Üle 50aastased peaksid lõviosa oma B12-vitamiini vajadusest saama vastava vitamiiniga rikastatud toiduainetest või seda sisaldavatest toidulisanditest;
• inimesed, kelle keha ei tooda B12-vitamiini omastamiseks vajalikku proteiini (pernitsioosne aneemia). Sellist vaegust ravitakse enamasti B12-vitamiini süstimisega;
• need, kellele on tehtud seedetraktioperatsioon (nt maovähenduslõikus) või kellel on olnud nt krooniline soolepõletik;
• mõned inimesed söövad vähe või ei söö üldse loomset toitu. B12 leidub aga loomulikul kujul vaid loomsetes toitudes.
• B12-vitamiini imendumist vähendavad lahtistite ja suukaudsete rasestumisvastaste tablettide võtmine, suitsetamine, kohvi ja alkoholi tarvitamine, mao alahappesus ning ka kaltsiumi- ja rauapuudus toidus.

Kust saame?
B12-vitamiini leidub loomulikul kujul laias valikus loomses toidus. Taimses toidus B12-vitamiini pole, v.a tööstuslikult selle vitamiiniga rikastatud toiduainetes. Organismile vajaliku koguse B12-vitamiini võib kätte saada näiteks:
• loomamaksast ja karpidest (parimad allikad),
• kalast, looma- ja linnulihast, munadest, piimast ja muudest piimatoodetest,
• ka mõningad hommikusöögihelbed on B12-vitamiiniga rikastatud. B12-vitamiini on peaaegu kõigis multivitamiinides, leidub ka toidulisandeid, mis sisaldavad ainult B12-vitamiini või B12-vitamiini koos foolhappe või muude B-grupi vitamiinidega. Vajadusel kirjutatakse B12-vitamiin välja retseptiga.

image

Pole teada, et B12-vitamiini ületarbimine põhjustaks mingeid tervisehäireid. Küll aga tuleb olla tähelepanelik ravimite võtmisel, kuna need võivad mõjutada B12-vitamiini taset organismis. Seega tuleks oma arstile ja apteekrile kindlasti mainida kõiki tarvitatavaid toidulisandeid ja ravimeid.  ALLIKAS 

Ma vist istusin pool päeva lihtsalt internetis ning püüdsin leida erinevaid artikleid ja lehti B12 kohta, et kas siis tõesti kõik minu mured on tingitud selle puudusest? Leidsin ühe artikli, mis väitis, et B12 on otseselt seotud östrogeeniga ning hormooni koguse suurenemisega.  Samuti sattusin ma peale nii mõnelegi välismaisele artiklile, kus öeldi, et väidetavalt lasevad Hollywoodi staarid endale teha regulaarselt B12 vitamiinisüste, et enda figuuri hoida.

Samas väidab suur osa artikleid, et sümptomikteks on just isutus ja kaalulangus. Kuid kui olin enda vereanalüüsi tulemused kätte saanud, siis kirjutas mulle mitu tuttavat, kes väitsid, et B12 ja kaalutõus on vägagi tõenäoliselt omavahel seotud. Võta siis kinni!

On kuidas on, aga suure probleemi minu kehas saime nüüd teada. See diagnoos seletab nii mõndagi ning muudab loogiliseks selle, kuidas ma olen viimase aasta jooksul ennast tundnud, kuidas käitunud. Seletab minu stressi, minu lähedaste depressiooni hirmu, minu füüsiliste saavutuste halvenemist ja palju muud.
Eile käisin andmas oma uusi analüüse ning loodan sealt veel rohkemat teada saada. Eks siis paista, kas hakkan vitamiine sisse noppima või on asi juba seal maal, et tuleb süstideks valmis olla.

B12 tase muide, oli mul minimaalsest 35pmol/l vaid 14pmol/l, nii et päris vähe. Ferritiin aga oli minimaalsest 5ug/l kohta 3ug/l, nii et on seegi madal. Kõik teised näidud, millest mul õrna aimu ka pole mis need on, aga neid on tohutult palju, on normide piires või minimaalselt madalamad.

image

Nüüd ma aga ei teagi, kas ma peaksin lootma, et minu kaalutõus lõppeb B12 puuduse raviga või proovima siiski kuskil teha ka hormooni testid… Aga äkki lasi arst siiski ka hormoonid ära testida? Ma olen suht möku ka ja arstiga rääkides lähen tänu tema aksendile veel eriti pabinasse ja ei tea, kas ma ta käest julgen küsida… Oeh, ometi enese tervise pärast peab julgema!
Ja kuigi ma alguses olin ikka väga vihane ja pettunud oma arstis, siis nüüd, tagantjärgi vaadates ning kuulates teiste jutte soome arstide kohta, siis peaks ma ütlema, et mul vist vedas, et sain endale mitte-soomlase, kes muudkui analüüse määrab ja püüab olukorda lahendada. Olen kuulnud, et nii mõnegi sama probleemiga naise on arst põhimõtteliselt peale kilpnäärme testi tegemist kaalu langetama saatnud koju…

Aga mu on hea meel, et midagigi juba selgus ja saan kohe päriselt oma tervisega tegelema hakata!



originaalpostitus

identicon
Mina olen Kati, 28-aastane noor naine, kes resideerib oma abikaasa ja kahe tütrega Soomes. Huvitun spordist ja tervislikest eluviisidest ning tegutsen tantsu- ja treeningklubi Dancest all Piloxingu ja YOGAFUNC instruktorina. Teretulemast lugema nii tervislikust toitumisest, treeningutest kui meie igapäeva tegevustest üldiselt!

Loe samast kategooriast

Unistus omast kodust

Seekord kirjutan teisel teemal ja jooksu jätan veidi kõrvale. Tegelikult on see postitus juba tükk …