Avaleht / Spordiblogid / Punapeet

Punapeet

Niiiiiii paljud inimesed jumaldavad igas variandis punapeeti, aga mina? Noh ütleme nii, et varem keeldusin täiesti resoluutselt siis nüüd olen hakanud mõtlema, et ehk peaks andma uue võimaluse?

Enamus meie maitseeelistused (loe: pirtsutamised) pärinevad lapsepõlvest, nii ka minu täiesti olematu suhe punapeeti. Puberteedi eas olin valmis kasvõi jalgu trampima aga peeti mina suhu ei pannud. Rõve! 😀 Ja millalgi oli aeg, kus väljas söömas käies oli standart salat punapeediga (no iga prae kõrval olev salat oli alati punapeet) ning alati tellimust sisse andes rõhutasin, et ilma punapeedita ja kui see taldrikus ikkagi oli, siis saatsin söögi tagasi #ülbik

Nimelt olid meil sellised karmid vanemad ja sellist varianti nagu söögiga pirtsutamine ei olnud. Kui söök ette pandi siis, sina selle ära sõid ja mitte üks könn ei köhinud vastu! Aga see peet…. Ilmselt hakkas õde jõudma sinna pubeka ikka, kus tuli igaks petteks vastuvoolu ujuda aga käsk oli karm…. Tema keeldus söömast ja mina siis noorema kloonina ahvisin järgi ja keeldusin ka 😀 Sellele järgnes see, et söögilauast ei tohtinud me püsti tõusta enne, kui taldrik tühi oli ja igaks petteks saime suure kulbitäie seda “imemaitsvat” punapeedi ollust taldrikule juurde. Nii me siis kahekesi seal pimedas köögis istusime ja protsestisime.  Vaatasin, kuidas õel pisar mööda põske alla jooksis ja lõual pärlendas enne, kui sinna samma taldrikkusse kukkus…. Sel samal hetkel otsustasin, et seda salatit enam elusees ei söö! Kui niimoodi nutma pannakse siis kiuste ei söö!

Sellest on möödunud nüüd oma paarkend aastat ja mina pole söönudki… Samas õde küll sööb 😛😀

Aga tegelt on punapeet Mega kasulik! Peet sisaldab märkimisväärselt palju mineraalaineid – kaaliumi, magneesiumi, fosforit, koobaltit, joodi ja rauda. Vitamiinidest B1-, B2-, P-, PP- ja C-vitamiini. Muidugi peab peeti hindama ka tema flavonoidide, vees lahustuvate punaste värvainete poolest. Need on tugevad antioksüdandid, mis kaitsevad keharakke.

Võtmerolli nii kehalise kui ka vaimse väsimuse, tüdimuse ja keskendumisraskuste eemalhoidmisel mängib rauapuudus. Raud on vajalik kudede taastamiseks ja punastes verelibledes leiduva hemoglobiini sünteesiks. Seega on suuresti raua teene, et sissehingatav hapnik seotakse kopsudes hemoglobiiniga ja transporditakse kudedesse.

Siia võiks loetleda terve loetelu peedi kasulikkusest stiilis:

– tugevdab veresooni, aitab veresoonte lupjumise vastu
– normaliseerib südame rütmi
– ravib kehvveresust, parandab vereloomet
– alandab vere kolesteroolisisaldust
– leevendab põletikke, allergiat ja astmat  jne jne jne

 

Aga ka mitte kõik see, ei pane mind punapeedile uut võimalust andma! Vaid! Ülla ülla, eks! Parandab sportlikke saavutusi!  😛 Oii, ma olen ju umbe tegija spordis 😀😀😀  (ma päriselt ka irvitan, kui seda kirjutan) lubage naerda 😀 aga tegelikult päris lahe ju? Ei pea igast keemilist jama purgist sisse ajama vaid võib seda muru maitselist mahla juua ja tulemused tulevad 😀 Ohh, oleks see vaid nii…..

Aga üks parimatest taimsetest nitraate sisaldavatest toiduainetest on punapeet. Peedimahla positiivset mõju saavutusvõimele on täheldatud eelkõige koormuste puhul, mis kestavad 5-30 minutit. Samas ei saavat välistada kasulikku mõju ka pikematel distantsidel, seda ei ole lihtsalt piisavalt palju uuritud. Tingimustes, kus hapnikku on vähe (nt võistlusolukorras), muundatakse nitrit seedimisprotsessi käigus lämmastikoksiidiks, mis lõdvestab veresooni, reguleerides seeläbi vererõhku ja kudede hapnikuga varustatust. Sellest ka positiivne mõju sportlikule tulemusele – nitraatide suurem osakaal vähendab hapnikutarvet submaksimaalsel koormusel ja parandab liikumise ökonoomsust.

Tegelikult annan punapeedile uue võimaluse, sest jaman endiselt oma madala ferritiini numbriga. Hemoglobiin oli kõrge aga rauapaagid täitsa tühjad…. palju treenides peaksid näitajad olema oluliselt kõrgemad. Kõigepealt alustasin apteegist saadud preparaadi kasutamisega…. Selline asi nagu Tot hema, ampulli kujul ning sisaldab lisaks rauale ka mangaani ja vaske, et paremini imenduks. Algus oli muidugi tore aga mingil hetkel hakkas pea igapäevaselt valutama ja lisaks tekkis püsiv iiveldus. Konstantselt oli süda paha…. Noh, millal naistel on süda paha ja pea valutab? 😀  😀  😀  #karmidnaljad 😀 et nali naljakam oleks siis praadisin ekstra üksõhtu suure iivelduse ajal hakkliha ja nuusutasin ekstra pannikohal, et kas jooksen kohe vetsu või jääb toit sisse 😀  Suurest hirmust tegin isegi testi ja ühe triibu üle olin niiiii õnnelik, et kaks järgmist päeva tegin tibu tantsu kodus 😀 Ja siis tabasin ära, et äkki on hoopis sellest preparaadist need sümptomid? Lehel küll kirjas polnud aga nii, kui uuesti võtsin siis iiveldasin. Seega jätsin need sinna paika ja otsustasin toidust rohkem rauda kätte saada.

Seega Punapeet siit ma tulen! Kavatsen sind smuutidesse toppida, et mitte su maitset tunda 🙂 Loodame, et toimib. Lisaks muidugi selle aasta kõige popim fb grupp Teeme koos 2018, kus Costany kutsus üles uusi asju proovima või asju veelkord proovima. Ma liitusin ka selle nädala väljakutsega ja annan sellele peedile veelkord võimaluse! Ja, et see ferritiini näit nüüd mu suure eneseületuse peale lakke tõuseks 😀 Muidu ma trambin jälle jalgu 😀

 

R.

 

 

 



originaalpostitus

identicon
Kirjutan oma blogis sellest, kuidas üritan oma kolme põnni kõrvalt trenni teha ja tervislikult toituda, mõned võistlused ja eneseületused ka sekka loomulikult. Head lugemist!

Loe samast kategooriast

Peetri jooks. Tark ei torma, vaid jookseb kiiresti!

Foto: Maris Eelmine kolmapäeval oli mul kavas lõigutrenn, kus lõikude pikkused vähenesid iga ringiga, sest …